پست های بامزه از بچه های بامزه

چگونه سوختگی پای نوزاد را درمان کنیم ؟

1398/8/30 15:41
نویسنده : ریحانه محمدی
97 بازدید
اشتراک گذاری

سوختگی پای نوزاد به چه عواملی بستگی دارد؟ چگونه می توان از سوختگی پای نوزاد پیشگیری کرد؟ برای درمان سوختگی پای نوزاد چه کارهایی باید انجام داد؟

سوختگی پای نوزاد چه دلایلی دارد؟

ادرار و مدفوع باعث رطوبت پای نوزاد می شود، وقتی پوشک به مدت طولانی عوض نشود نوزاد دچار ادرار سوختگی می شود. زمانی که ادرار با باکتری‌های مدفوع ترکیب و تجزیه می‌شود و آمونیاک می‌سازد، می‌تواند برای پوست نوزاد آزاردهنده باشد.البته بعضی از نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و حتی با تعویض مرتب و به موقع هم پوستشان می سوزد. یکی دیگر از دلایلی که باعث سوختگی پای نوزاد غذای جدید است. نوزادان 6 ماه به بالا که می توانند غذای کمکی دریافت کنند بیشتر به دلیل غذای جدید دچار سوختگی پا می شوند. هر نوع غذای جدید می‌تواند ترکیب مدفوع را تغییر دهد.

همچنین اسید موجود در غذاهای خاصی مانند توت‌فرنگی و آب‌میوه‌ها می‌تواند برای برخی از کودکان مشکل ساز باشد. یک غذای جدید ممکن است دفعات مدفوع کودک را نیز افزایش دهد. اگر کودک فقط شیر مادر را می خورد، حتی ممکن است پوست کودک به چیزی که مادر می‌خورد واکنش نشان دهد.

سوختگی پای نوزاد در زمان بیماری و استفاده از بعضی داروها مثل آنتی بیوتیک‌ها بیشتر از همیشه می‌شود. در بعضی موارد هم نوع نامرغوب پوشک می‌تواند باعث حساسیت و سوختگی پای نوزاد شود.

علائم سوختگی پای نوزاد

سوختگی پای نوزاد با علائمی مثل التهاب و قرمزی پوست خودش را نشان می دهد و باعث بی قراری و خواب ناآرام کودک می شود.

از دیگر نشانه های سوختگی پای نوزاد می توان به تورم پوست زیر ناحیۀ پوشک و گرم بودن پوست ناحیۀ زیر پوشک هنگام لمس کردن نوزاد اشاره کرد.

اگر سوختگی پای نوزاد درمان نشود ممکن است به یک عفونت قارچی یا یک عفونت باکتریال تبدیل شود. این عفونتها معمولا باعث لکه های زرد یا جوشهای چرکی می شوند. عفونت های قارچی به صورت نقطه های قرمز رنگی آغاز می شوند که تکثیر شده به شکل یک لکه قرمز رنگ یک پارچه در می آیند .عفونت قارچی در کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند بیشتر از بقیه است.

مطالب مرتبط

همه چیز درباره ی زردی نوزاد

غذای کمکی نوزاد باید ها و نباید ها 

جعبه کمک های اولیه برای نوزاد

آموزش دوخت پاپوش نوزاد

پیشگیری از سوختگی پای نوزاد

مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که به هیچ وجه نباید عوض کردن پوشک نوزاد را فراموش کنید. به گفته کارشناسان باکتری موجود در مدفوع باعث شکستن اوره و در نتیجه موجب PH قلیایی و تحریک پوست می شود همین موضوع باعث سوختگی پای نوزاد می شود.به همین دلیل وقتی نوزاد مدفوع کرد باید خیلی سریع پوشک او را عوض کنید و پای او را بشویید و با پارچه خشک کنید. بهتر است بعد از هر بار عوض کردن نوزاد خیلی سریع دوباره او را پوشک نکنید. اجازه بدهید از حساسیت ناحیه پوشک شده کم شود و کودک کمتر دچار سوختگی شود.

بهترین روش درمان سوختگی پای کودک

  • چرب کردن پای نوزاد: استفاده از پمادهای بهداشتی و لوسیونهایی که مخصوص سوختگی پای نوزاد است، اولین و بهترین راه درمان سوختگی است.این پمادها باعث نرم شدن و تقویت پوست این ناحیه می شود و پوست پای نوزاد را در برابر سوختگی مقاوم تر می کند.سوختگی پای نوزاد - زن امروزی
  • استفاده از پوشکهای مرغوب و ضد حساسیت: تعویض مرتب پوشک نوزاد بعد از هر بار تعویض پوشک، پای نوزاد را بشویید و با پارچه نرم خشک کنید. جلوگیری از زیاد مرطوب ماندن پای نوزاد کمک زیادی به درمان سوختگی می کند.کارشناسان معتقدند بهترین روش درمان این است که نوزاد را تا حد امکان باز بگذارید تا هوا روند ترمیم را سرعت ببخشد. اگر ادرار سوختگی به علت حساسیت است از پوشکهای یک بار مصرف و مواد شوینده بدون عطر و مواد افزودنی استفاده کنید .

مدت درمان سوختگی پای نوزاد چقدر است؟

مدت زمان درمان یک ادرار سوختگی معمولی که نه عفونی است و نه باکتریایی نباید بیشتر از 3 تا 4 روز طول بکشد. کارشناسان توصیه می کنند از کنار سوختگی پای کودک آسان نگذرید و با مشاهده اولین نشانه های سوختگی آن را درمان کنید. اگر نوزاد تب کرد یا سوختگی پس از چند روز درمان در خانه برطرف نشد، لازم است با پزشک تماس بگیرید. برخی از علائم عفونت برای مراجعه به پزشک شامل موارد زیر است:

  • تاول
  • تب
  • جوش‌های پر از چرک
  • لکه‌های زرد رنگ و دارای ترشح
  • زخم‌های باز

به این نکته توجه کنید در صورت عفونت قارچی ناحیۀ زیر پوشک، پزشک ممکن است یک آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی برای کودک تجویز کند. برای راش پوشکی که ناشی از یک عفونت قارچی است نیز، پزشک ممکن است یک پماد ضدقارچ توصیه کند.

 

منبع : https://www.zanemroozi.com/blog/babys-foot-burn

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)